Spørsmål og svar – nytt låssystem

Hvor mange benytter seg av SALTO systemet i Oslo? 

SALTO låssystem brukes av ett stort antall borettslag, utleieboliger, Oslo Kommune, sykehus og andre offentlige institusjoner.   

Hvor mange brikker får vi? 

Alle beboere får utdelt 3 brikker per leilighet. Disse har ulike farger (gul, blå og rød), slik at det blir enkelt å identifisere brikkene hvis du for eksempel mister en.  

Kan jeg ha flere enn 3 brikker? 

Det er mulig å bestille flere brikker. Hver brikke koster kr 100 og kan fås i flere farger. De 3 første vil alltid være blå, rød, gul – så den 4. grønn. Betales via VIPPS til Tøyenhus borettslag. Kvittering må vises til vaktmester ved henting.  

Når kan jeg hente ut de nye brikkene? 

Programmering av brikkene skjer i uke 45. Fra uke 46 (11. november) er det mulig å hente brikker fra vaktmesters kontor. 

Når kan jeg begynne å bruke brikkene? 

Brikkene kan tas i bruk så fort det er montert lesere i samtlige oppganger. Vi informerer ved oppslag og på Facebook når det er klart. Fram til over nyttår vil det være mulig å bruke både brikke og nøkkel. 

OBS! det er kun porter og fellesdører som får nytt låssystem. Egen leilighet må beboere besørge selv, dersom det er ønskelig. 

Får jeg samme tilganger som før? 

Beboere har samme tilgang som i dag. Unntaket er vaskeriene. Gi beskjed til vaktmester hvis du ønsker tilgang til vaskeriene, så kan dette enkelt programmeres inn. Man må innom vaktmesterkontor for oppgradering av brikke. 

I tillegg vil det nå være mulig å programmere tilgang til velferdslokalet i leieperioden, ifm leie av velferdslokalet. Også her må man innom vaktmesterkontor for oppgradering av brikke. 

Kan jeg bruke mobilapp? 

Ja, det er mulig å bruke mobilapp på låssystemet. Mobilappen bruker NFC-teknologi på Android telefoner og Bluetooth på Apple-telefoner. 

Bestilling av app-løsning gjøres via vaktmester. Beboer betaler en engangssum på kr 500 per bruker via VIPPS, ved bestilling.  

Mobilappen kan deaktiveres eller slettes fra systemet dersom du blir frastjålet mobilen, på samme måte som en brikke. 

Kan jeg bruke samme brikke til å låse opp min leilighetsdør? 

SALTO brikkene er kompatible med ID-lock system, men ikke kompatibel med Yale Doorman typen.  

Styret eller vaktmester kan ikke bistå med det tekniske rundt dette. Kontakt evt. Truls ved R. Bergersen for tekniske spørsmål, Tel. 22040750 

Kan jeg bruke en brikke jeg allerede har? 

Det er ikke mulig å bruke andre brikker (med mindre det er en SALTO type). Det er kun brikker som utstedes av borettslaget som kan brukes. Vi kan ikke konfigurere andre brikker. 

Skal sylindrene byttes ut? 

Systemnøkler fases ut og sylindre til porter og oppgangsdørene fjernes ca. januar, når alt er ferdig montert. 

Hva skjer hvis brikken ikke funker? 

Kontakt vaktmester ved feil på brikken. Det kan hende at det er et tilgangsspørsmål 

Hva skjer hvis jeg mister brikken? 

Det er enklere og billigere å slette brikker enn å bestille ny systemnøkkel. Bare gi beskjed til vaktmester så får du en ny som kan hentes hos vaktmester i hans arbeidstid. Ny brikke koster kr 100.  

Hva skjer ved strømbrudd? 

Dører i loft og kjeller går på batteri så de vil fungere normalt. Porter og oppgangsdører vil ikke fungere.  

Ved strømbrudd som fører til at en ikke får åpnet dørene utenfra: 

Ring vaktmester i hans åpningstid eller 24-timers vakttelefon hos R.Bergersen. Vaktnummeret står på baksiden av brikken, tel. 22040750.  

Vakttelefonen bør kun benyttes som en nødløsning. Det påløper en utrykningskostnad ved bruk av vakttelefon og beboer kan bli fakturert beløp, dersom vakttelefonen kontaktes unødig (for eksempel ved mistet brikke). 

Styret oppfordrer beboere til å først forsøke å ringe på hos naboen for å bli sluppet inn.  

Hvor ofte blir låssystemet satt ut av drift? 

Dette skjer ikke ofte og som regel skyldes slike tilfeller nettverksfeil. Borettslaget har valgt en offline løsning. Dette innebærer at oppgangsdørene ikke er koblet til et nettverk. Hver dør er offline og dersom det mot formodning skulle være feil på en leser, vil dette gjelde kun den ene oppgangen og ikke lesere ved andre oppganger. 

Er brikkebruken sporbar? 

Data fra brikkene lagres i 90 dager. Datalagring følger GDPR krav. 

Hva er kostnaden per bolig? 

Det er ingen ekstra kostnad per leilighet. Kostnaden for det nye låssystemet er innenfor budsjettrammen som ble vedtatt ved Generalforsamlingen i 2019. 

Hvordan låser jeg opp med brikken? 

Hold brikken mot leseren til du får grønt lys. Et elektrisk signal vil da sendes til sluttstykket i døren. Døren vil være åpen i 6 sekunder.  

Kan jeg la døren stå åpen som i dag? 

Det går helt fint å holde døren åpen uten at det påvirker låssystemet. 

Tåler leserne og brikkene alle værforhold? 

Brikkene tåler det meste, inkludert vann, sol, kulde mm.